شماره تماس: 02100000

آموزش عکاسی حرفه ای با موبایل

art1
02 آذر 1402
مدیر سایت
وبلاگ آرت والا
348 بازدید

عکاسی یکی از فعالیت‌های پرکاربرد دنیای فناوری و اطلاعات است. در گذشته فقط علاقه‌مندان به عکاسی با تهیه یک دوربین به سراغ این دنیا می‌رفتند، اما امروزه حتی مادربزرگ و پدربزرگ‌های ما هم با گوشی عکاسی می‌کنند. در این متن قصد داریم نکاتی در مورد عکاسی حرفه‌ای با موبایل به شما گوشزد کنیم. قطعا بعد از مطالعه این متن و رعایت نکات سطح عکاسی شما با موبایل بهبود خواهد یافت.

ممکن است شما هم مانند بسیاری از افراد یک دوربین عکاسى حرفه اى نداشته باشید اما به عکاسی علاقه‌مند باشید! از طرفى امروزه همه ما به دنبال افزایش محبوبیت خود یا معرفی محصول و خدمات در شبکه هاى اجتماعى مانند اینستاگرام هستیم و به اشتراک گذاشتن تصاویر زیبا یکى از راه‌هاى رسیدن به این اهداف است.

شاید اگر سوال کنند مهم‌ترین سبک عکاسی این روزها چه نام دارد؟ بی‌شک پاسخ ما آموزش عکاسی با موبایل است. علت این جواب را اینطور می‌توان شرح داد که در 10 سال اخیر بیش‌ترین تصاویر ثبت شده با گوشی موبایل بوده است. در هر رده سنی که باشید ممکن است تجربه کار با حرفه‌ای را نداشته باشید، اما حتما با دوربین تلفن همراهتان عکاسی کرده‌اید.

به خاطر ویژگی‌هایی که دارد برخی از عکاسان حرفه‌ای برای نمایش توانایی‌های خود موبایل‌گرافی می‌کنند. آنچه که برای ما مشخص است این مسئله است که برای عکاسی خوب با موبایل هم نیازمند آموزش هستیم. گوشی همیشه همراه ما بوده و هر لحظه به امکان ثبت بهترین‌ها را می‌دهد. امکانی که شاید برای عکاسان حرفه‌ای با دوربین‌های حرفه‌ای هم مهیا نباشد.

اگر علاقه‌مند به عکاسی هستید اما تنها وسیله‌ی عکاسی شما دوربین تلفن همراهتان است، 10 دقیقه از وقت خود را به مطالعه این مطلب اختصاص دهید و با دنبال کردن ترفندهایی که در این مقاله می‌آموزید؛ عکس‌هایى جذاب ثبت کرده و اطرافیان خود را شگفت زده کنید!

قبل عکاسی لنز دوربینتان را تمیز کنید

اولین نکته شاید ساده باشد ولى کم اهمیت که نیست بلکه حیاتی هم هست!

تمام صنعت اپتیک در پی کاهش تاری و نویز در تصویر هستند و عدم رعایت این نکته حیاتی عملا پشت پا زدن به این تلاش‌های بی‌وقفه است و البته از دست دادن یک شات ماندگار که فقط به خاطر تاری لنز شبیه به آثار دهه‌های گذشته از آب در می‌آید.

شما ممکن است در طول روز در اثر تماس با دست شما و یا وسایل موجود در کیف یا جیبتان و یا حتى به دلیل گرد و غبار هوا کثیف شود. توجه داشت باشید که حتى کوچکترین اثر انگشت روی لنز می‌تواند موجب تار شدن عکس شما شود. اگر از لنز اکسترنال استفاده می‌کنید حتما قبل استفاده با دستمال و کیت مخصوص آن را تمیز کنید.

اما قبل از تمیز کردن لنز باید تنظیمات ابتدایی گوشی را آماده کار کنید. در گوشی‌های آیفون تا مدل‌های 14 به قبل شما از بین دو فرمت JPEG و HEIF قادر به انتخاب یک مورد هستید. فرمت JPEG عملا با هر دستگاه سازگار است اما HEIF‌ با وجود اینکه حجم کمتری اشغال می‌کند، کیفیت بهتری (داینامیک رنج وسیع‌تر) دارد، اما ممکن است برای برخی دستگاه‌ها قابل خواندن نباشد. دستگاه‌های کمپانی اَپل از این فرمت پشتیبانی می‌کنند.

انتخاب فرمت HEIF می‌تواند کیفیت عکس آیفون را بهبود بخشد

در گوشی‌های آیفون 15 این امکان ایجاد شده که از بین چند رزولوشن یک مورد را انتخاب کنید. رزولوشن 12، 24 و 48 مگاپیکسلی قابل انتخاب هستند. تعداد بالای پیکسل همیشه یک مزیت به شمار نمی‌آید و با کاهش نور یا در حالت فیلمبرداری پیکسل بالا یعنی نویز بالاتر.

در گوشی‌های اندرویدی قضیه سر راست‌تر است. شما معمولا می‌توانید با باز کردن اپ دوربین و رفتن به تنظیمات picture quality را بین سه حالت low، medium و high سِت کنید که پیشنهاد می‌شود آن را در بالاترین حد ممکن قرار دهید.

فرض ما این است که قرار است در حالت کاملا اتوماتیک عکاسی کنید. در این صورت تنظیمات خاص دیگری مدنظر نیست و تنها مورد تنظیم کادر است. همانطور که شاید بدانید نسبت اندازه عکس (aspect ratio) عاملی است که بهتر است همان لحظه شات تنظیم شود. مثلا اگر برای پست اینستاگرامی قصد عکاسی دارید بهتر است aspect ratio روی 1:1 و برای استوری 16:9 ست کنید. کافی است اسم اپلیکیشن و کلمه کلیدی aspect ratio (نسبت تصویر)‌ را در گوگل سرچ کنید.

هنگام عکاسی با موبایل شرایط مناسب را فراهم کنید

نور اولین مسئله‌ای است که باید به آن دقت کنید. چه در عکاسی فضای باز و چه در عکاسی فضای بسته دقت کنید نور از کجا وارد شده به چه میزان وارد شده و نقش سایه‌ها در تصویر شما چیست و قرار است چطور با آن‌ها بازی کنید؟ هرچه کنترل شما روی این مسئله بهتر باشد عکسی که شات می‌زنید به سطح حرفه‌ای نزدیک‌تر خواهد شد.

کادربندی دومین نکته‌ای است که باید رعایت کنید. امکان ادیت بعد از شات شما را تنبل بار خواهد آورد و کادربندی را به بعد موکول می‌کنید. برای شات‌هایی که زمان دارید وقت بگذارید و کادر را به درستی انتخاب کنید. سوژه را در جای درست سِت کنید و منظر perspective را مطابق با هدف تنظیم کنید.

بعد از یافتن سوژه خود بهترین زاویه دید را انتخاب و نور طبیعى را وارد تصویر خود کنید. حتما چندین عکس پشت سر هم بگیرید تا بعدا بتوانید بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. معمولا با نگاه داشتن دکمه شاتر دوربین به صورت پشت سر هم عکاسی خواهد کرد.

برای تنظیم زاویه دید خود می توانید گوشی را روی سه پایه قرار دهید و در زاویه مناسب تنظیم کنید. اگر قرار بود عکس خود را در فضای بسته بگرید سعی کنید حتما از یک رینگ لایت حرفه ای یا  رینگ لایت گوشی برای این کار استفاده کنید تا عکس شما دارای نور مناسب باشد.

زوم نکنید به سوژه نزدیک تر شوید

نور آماده است و به دنبال کادر مناسب می‌گردید. تا جای ممکن زوم نکنید و در صورتی که قصد اینکار را دارید از حداکثر زوم اپتیکال گوشی بهره ببرید و سعی نکنید از طریق یک زوم دیجیتالی به یک کادر مناسب برسید.

دوربین‌ گوشی‌های موبایل قابلیت زوم اپتیکال چندانی ندارند؛ بلکه مجهز به زوم دیجیتال هستند و این فورمت زوم موجب پایین آمدن کیفیت نور می‌شود. بهترین کار این است که تا حد امکان به سوژه نزدیک شوید، چرا که با این‌کار می‌توانید جزئیات بیشترى را ثبت و حاشیه‌هاى اضافى را از تصویر خود حذف کنید.

هنگام عکاسی با موبایل از فلش LED استفاده نکنید

فلاش گوشی

استفاده از نور فلاش LED گوشى می‌تواند باعث به وجود آمدن سایه‌هاى ناخواسته و همچنین بازتاب نور روى اجسام تصویر شود. از طرفى این نور رنگ عکس را تغییر می‌دهد و به دلیل فاصله کمى که منبع نور از لنز دوربین در تلفن‌هاى هوشمند دارد، رنگ چشم های سوژه را قرمز می‌کند. اینکار را زمانی انجام دهید که ضرورت دارد یا راه دیگری وجود ندارد. به این ترتیب نیازمند نور از منابع دیگر هستید تا بتوانید سایه‌ها را کنترل کنید.

پس بهتر است در روشنایى طبیعى روز و یا در مکانى با روشنایى کافى تصویربردارى کنید و از نور فلاش فقط در تاریکى مطلق استفاده کنید. مطمئناً عکاسی با نور فلاش بهتر از کلاً عکس نگرفتن است! مخصوصاً زمانی که پایِ ثبت‌کردن یک خاطره در میان باشد.

از یک برنامه دوربین کاربردى استفاده کنید

عکاسی با موبایل معمولا یادآور یک عکس سریع با تنظیمات اتوماتیک است. اما شما می‌توانید از طریق برنامه خود گوشی یا برنامه‌هایی که جداگانه قابل نصب هستند.

برنامه دوربین گوشى اغلب مى‌تواند انتظارات شما را برآورده کند. اما اگر به دنبال گزینه‌هاى متنوع‌ترى هستید، بهتر است یک برنامه مناسب در گوشى خود داشته باشید تا بتوانید از امکانات بیشترى از جمله تنظیم جداگانه‌ سرعت شاتر، ایزو ISO، فوکوس و اکسپوژر تصویر، تنظیمات فلش و … استفاده کنید.

اپلیکیشن های بسیارى وجود دارد که مى‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بهترین‌های اندروید:

  • برنامه Adobe Lightroom (مزیت عکاسی حرفه‌ای و ادیت) و پشتیبانی از RAW
  • برنامه ReLens Camaera
  • برنامه Cymera رایگان
  • برنامه Manual Camera با برخورداری از اکثر تنظیمات دستی
  • برنامه Open Camera
  • برنامه VSCO
  • برنامه ProCam X

برای آیفون:

  • لایت روم iOS
  • ProCamera+
  • Halide
  • ProCam8

اپلیکیشن‌های متنوعی برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل در دسترس کاربران است که بسته به نیازهای شما می‌توان موارد خاصی را مدنظر داشت.

قابلیت HDR در عکاسی با گوشی‌های موبایل

تصویربردارى دامنه دینامیک بالا ( High dynamic range imaging ) به شما عکسى با اکسپوژر متعادل در شرایط روشنایى کم می‌دهد، البته گاهى مى‌تواند موجب بیش از حد روشن و غیر طبیعى دیده شدن تصویر شود.
با استفاده از این قابلیت دوربین هم‌زمان چندین تصویر پشت‌سر هم با اکسپوژرهای ( Exposure ) مختلف ثبت می‌کند. سپس آن‌ها را با هم ترکیب مى‌کند و شما مى‌توانید یکى از این عکس‌ها را انتخاب کنید.

مثلا در عکس بالا استفاده از حالت HDR باعث شده پنجره پشت در عکس دیده شود. بهتر است HDR را در حالت خودکار قرار دهید که گوشى خودش زمان استفاده از آن را تشخیص دهد. البته برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل یا هر وسیله دیگری حالت دستی است که حائز اهمیت می‌باشد و توان کنترل بر روی پارامترها تفاوت بین یک عکس معمولی و حرفه‌ای است.

هنگام عکاسی با موبایل از سه پایه استفاده کنید

یکى از مهم‌ترین مشکلات عکاسى لرزیدن دوربین است ولى ما تا حدى می‌توانیم لرزش دست‌هایمان را کنترل کنیم. اگر می‌خواهید به نهایت کیفیت در عکس‌هایی که با دوربین موبایل ثبت می‌کنید برسید، از یک سه پایه نگهدارنده استفاده کنید. می‌توانید از هر سه پایه‌ای استفاده کنید، اما باید گیره‌های نگهدارنده گوشی روی سه پایه را به صورت جداگانه تهیه کنید.

سه پایه ها در ابعاد مختلفى به بازار عرضه می‌شوند، شما مى‌‌توانید از سه پایه‌های کوچک‌تر که به‌راحتى در کیف می‌شوند استفاده کنید. با وجود سه پایه شما می‌توانید در محیط‌ هایى با نور کم عکس‌هایی با کیفیت بالا ثبت کنید. اگر سه پایه ندارید یا در دسترس‌تان نیست تا جای ممکن حین زدن شات دست خود را پایدار کنید، فوکوس را قفل کنید و حتی در صورت لزوم اکسپوژر را هم قفل کنید تا همه چیز برای زدن یک شات پایدار بماند و کمترین نویز را شاهد باشیم.

عکس هاى خود را ویرایش کنید

اگر می‌خواهید یک تصویر منحصر به فرد داشته باشید، استفاده از فیلترها اخرین راهی است که باید به سراغش بروید. درمقابلش بهتر است با استفاده از یک اپلیکیشن ویرایش تصویر در تلفن همراه، به تصاویرتان حال و هواى بهترى دهید. اپلیکیشن‌های SnapSeed, Photoshop Express, iPhoto, photofox  و VSCO از جمله برنامه‌هاى ادیت عکس هستند که می‌توانید استفاده کنید و  مواردى مثل اشباع رنگ ها، نور، سایه ها، کنتراست، شارپ بودن و بقیه ویژگى‌هاى تصویر خود را تنظیم کنید.

همچنین می توانید از یک بک دراپ زیبا دیجیتال یا فیزیکی و یا پرده سبز برای برای جذابیت بیشتر عکس خود استفاده کنید. قبل از شروع عکاسی در صورتی که زمان به شما اجازه می‌دهد محیط را آماده کنید. اشیا اضافی را حذف کنید و در صورتی که خلاقیتی در ذهن شما هست آن را اجرا کنید.

قوانین ترکیب بندی طلایی _ اصول یک سوم

وقتی سوژه‌ی عکس درست در وسط کادر باشد، تصویر نهایی کاملاً ایستا به‌ نظر می‌رسد و از پویایی آن می‌کاهد. بهترین کار برای پویاکردن تصویر، استفاده از نقاط طلایی یک سوم در عکاسی می‌باشد. البته گاهی قرار دادن سوژه در مرکز یک هدف مشخص برای معطوف کردن دید مخاطب به همان سوژه است.

بر اساس قانون یک سوم، سوژه خود را در مرکز کادر قرار ندهید بلکه آن را در قسمت یک سوم از یک سمت کادر قرار دهید تا عکس شما جلوه بیشتری داشته باشد.

این قانون یکی از ساده‌ترین قوانین ترکیب‌بندی در عکاسی می‌باشد، به این شکل که مستطیلی که در آن تصویر قرار می‌گیرد بصورت افقی و عمودی به سه قسمت تقسیم می‌شود و در نهایت ۴ خط و ۴ نقطه تلاقی به دست میاد. این تنظیمات در تلفن‌های هوشمند شما وجود دارد و می‌توانید به قسمت SETTING مراجعه کرده و گزینه GRID را انتخاب نمایید.

چند گام اساسی برای عکاسی حرفه‌ای با موبایل

عکاسی حرفه‌ای با موبایل یا هر وسیله دیگری به معنی تحت کنترل داشتن پارامترهایی است که حین زدن شات در اختیار ما قرار دارند. از آنجایی که گوشی موبایل امکانات چندان وسیعی برای عکاسی حرفه‌ای در دل اپ دیفالت عکاسی در گوشی قرار نمی‌دهد شاید اولین گام تهیه یک اپ درست و درمان برای عکاسی حرفه‌ای است که البته در صورتی که برای‌تان ممکن نیست با همان پارامترهای اپ گوشی کارمان راه می‌افتد.

  • ترکیب‌بندی composition به معنی استفاده از عناصر مختلف در جای‌جای تصویر است. کوچکترین جزییات در کادر تصویر مهم هستند و این کامپوزیسیون نهایی است که مقابل مخاطب می‌رود.
  • تنظیم نور: آشنایی با مفاهیم ایزو ISO و سرعت شاتر از اساسی‌ترین‌ها هستند که حتما باید به آن‌ها آشنا باشید.
  • تظیم دمای رنگ
  • فوکوس کردن قبل از زدن شات فراموش نشود، به فوکوس خودکار اکتفا نکنید،‌ روی سوژه تاچ کنید. فوکوس را قفل کنید. اکسپوژر را قفل کنید. شات بزنید.
  • از لنزهای موبایلی استفاده کنید.
  • از گیمبال و سه پایه استفاده کنید.
  • از تجهیزات نورپردازی نظیر رینگ‌لایت‌ها بهره ببرید.
 

کلام آخر برای عکاسی با موبایل

علاوه بر تمام مطالبى که امروز آموختید، فراموش نکنید کسب تجربه مهمترین امر براى پیشرفت در عکاسى است. شما با هر تصویرى که ثبت می‌کنید به نتایج جدیدى دست می‌یابید و به‌ مرور ترفند‌هاى عکاسى را فرا می‌گیرید. خلاقیت و ترکیب رنگ در عکاسی می‌تواند پلی به سوی موفقیت شما باشد! ، پس تا می‌توانید در صفحات اجتماعی موبایل گرافی های مختلف را بررسی کنید.

آزمون و خطا کنید. روش‌های مختلف با تنظیمات مختلف را امتحان کنید. پرسپکتیو را تغییر دهید. با دنیای نور و سایه بازی کنید. تا می‌توانید عکس تماشا کنید تا الهام بگیرید. در قسمت‌های مختلف اپ دوربین خود بچرخید و در مورد اصول اساسی عکاسی آموزش ببینید. شما می‌توانید بهترین‌ها را از طریق عکاسی با موبایل ثبت کنید.

بهترین برند های گوشی موبایل برای عکاسی و فیلم برداری 

امروزه برندهای معتبری مثل سامسونگ، شیائومی، هوواوی،‌ گوگل،‌ موتورولا و … در کنار غول بزرگ موبایل یعنی آیفون همگی دارای انواع لنز مطابق با فناوری روز هستند. نگاهی به دسته‌بندی بهترین‌ها بر اساس یک سایت معتبر داشته باشیم:

  • در حال حاضر بهترین‌ها Apple iPhone 15 با اختلاف کم Google Pixel 8 Pro
  • شیائومی Xiaomi 13T Pro
  • شیائمی Xiaomi 13 Ultra

 بهترین عکاس سلفی:

  • در این بخش اکثر گوشی‌های قدرتمند در یک رده هستند: Apple iPhone 15، Google Pixel 8، iPhone 14، Huawei Mate 50، Huawei P50،‌ iPhone 14